Asset management,
Bent u bezig met modern asset management? Dan start u een nieuwe fase in de ontwikkeling van technisch onderhoud van installaties en machines. In een grijs verleden deden we aan ‘curatief’ onderhoud, getriggerd door storingen. Als er iets begon te rammelen of kapot ging, werd het opgelapt of vervangen.
In de huidige periode vindt veelal preventief onderhoud plaats. Na een bepaald aantal draaiuren vervangt u specifieke onderdelen. Door onderhoud in te plannen probeert u het risico uit te sluiten dat uw productie op een ongepland moment stil valt, met alle problemen van dien.
Onderhoud wordt flexibel
De toekomst is aan flexibel of elastisch onderhoud, waarbij u heel precies de daadwerkelijke slijtage van onderdelen bewaakt om alleen te vervangen wat nodig is om onacceptabele risico’s te vermijden. Het omschakelen van planmatig preventief onderhoud naar elastisch onderhoud vraagt om een mentaliteitsomslag, met de focus op risicobeheersing door de reële, actuele conditie van onderdelen te bewaken, monitoren en voorspellen.
Dit leidt in veel gevallen tot het nauwkeuriger bepalen van onderhoudsmomenten. Wij zien in onze praktijk bijvoorbeeld dat een cruciaal onderdeel dat voorheen elk jaar vervangen werd, nu wel zes jaar meedraait. Zonder extra risico op uitval. Een enorme standtijdverbetering, met alle economische voordelen van dien.
Wat kan Wivé voor ú doen?
Met onze jarenlange ervaring in slijtagebeperking en standtijdverbetering kunnen we winst boeken in nagenoeg elke productie-omgeving met dynamisch belaste installaties. Dus ook bij ú. Door bepaalde onderdelen slijtvaster te maken, of door modern asset management voor elastisch onderhoud. Interesse? Neem contact op voor een afspraak.
Wat is Elastisch Onderhoud?
Elastisch onderhoud verlaat de rigide structuur van planmatig onderhoud door te kijken naar de reële conditie van onderdelen. Vergelijk het met slijtage van banden, remschijven en de distributieriem van een auto. Dat kun je doen op basis van het aantal gereden kilometers. Maar het scheelt nogal of de chauffeur een oude dame of een stoere jonge vent is.
Daarom ontwikkelde de industrie slijtage-indicatoren die aangeven wanneer vervanging nodig zal zijn. Inderdaad, nog niet voor de distributieriem. Maar dergelijke technologie zit er wél aan te komen, voor de industrie mede ontwikkeld door Wivé. Zie ook onze pagina ‘Innovaties‘.